Gå videre til hovedindholdet

Tex-mex vegetar burger



På det seneste er der udkommet flere vegetar/veganer-burger bøger, f.eks. "Green Burgers" af Martin Nordin og "Veggie Burger Atelier" af Nina Olsson. Begge disse bøger har mundvandsfremkaldende og smukke burger-billeder og har givet mig lyst til at prøve at kreere min egen vegetar-burger. Ikke mindst fordi "Spis mindre kød"-kampagnen fortsætter  for fuld damp her i huset i miljøets og dyrevelfærdens navn. 

Jeg kastede mig ud i at lave en tex-mex burger, fordi jeg tænkte, at tex-mex ville være svært at fejle fuldstændigt med (en god avocado og nacho chips kan jo redde det meste). Selve burger-"bøffen" er dog primært lavet med de ret u-mexikanske ingredienser aubergine og champignon, da jeg tænkte, at sådan en vegetar-bøf er nødt til at have noget saft og kraft. Og jeg synes da helt ærligt også, at den fungerede supergodt - ikke mindst fordi der også kom chilibønner i, som både gav tekstur og tex-mex smag til "bøffen". 

Jeg synes i al beskedenhed, at denne vegetar-burger smager fantastisk og savnede overhovedet ikke en rigtig kødbøf. Det er en lille smule mere tidskrævende at forberede grøntsagerne til "bøffen" end blot at forme og stege almindeligt hakkekød, men det drejer sig ikke om mange minutter og er slet ikke så uoverskueligt, som jeg egentlig havde frygtet. Det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg kaster mig ud i at lave vegetar-burger!
Tex-mex vegetar burger (4 stk)
"Bøf"
1½ dl havregryn
2 + 2 spsk olivenolie
1 aubergine
250 g champignon
1 ds chili beans, drænet
Salt og peber

Derudover:
4 burgerboller (her er brugt surdejsboller (https://alverdensmad1.blogspot.dk/2018/03/nemme-surdejs-boller.html), eller almindelige burgerboller (https://alverdensmad1.blogspot.dk/2017/06/grove-brugerboller.html) eller købte (burger)boller.
Taco-sauce 
1 avocado i skiver
Rå eller syltede rødløg i skiver (se opskrift her: https://alverdensmad1.blogspot.dk/2016/10/de-ddes-dag-smkfyldte-tacos-med-pulled.html)
Frisk koriander
Nacho chips!

"Bøf"
Kom havregrynene i en foodprocesser og blend det til en grov mel (eller brug en stavblender). 

Skær aubergine og champignon i hhv. tern og skiver på ca. 1 cm. Steg dem i 2 spsk olie på en middelvarm pande, til de er bløde og gennemstegte - 10-15 minutter. Kom dem ned i foodprocessoren til havregrynene sammen med halvdelen af chilibønnerne. Blend nu ½-1 minut til du har en blød masse, hvor der stadig er nogle små stykker champignon og aubergine tilbage (massen skal ikke være helt "grødet", men have lidt tekstur). Smag til med salt og peber og bland resten af de hele chili bønner i (de skal ikke blendes i, men give bøffen mere struktur).

Varm 2 spsk olie op på panden og form 4 flade "bøffer", der passer i størrelse til burgerbollerne. Steg dem ved relativt hård varme. "Bøfferne" er meget bløde, så brug en god, bred spatel til at vende dem med - kom godt ind under "bøffen" og vend dem forsigtigt men bestemt, så de ikke går i stykker. Steg 3-4 min på begge sider, til "bøfferne" er sprøde på siderne og gennemvarme.

Lun burgerbollerne i ovnen. Skær dem over og smør begge halvdele med et generøst lag tacosauce. Læg en "bøf" på hver underbolle. Kom avocado-skiver, rødløg, frisk koriander på "bøffen" og læg top-bollen på. Server med rigeligt med nacho chips (som evt. også kan puttes ind i selve burgeren, hvis man mener, man kan gabe så højt). Spises straks.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)