Gå videre til hovedindholdet

Jule-babka med marcipan, chokolade og hasselnødder



Babka!

Babka er en gærdejs-kage, som stammer fra østeuropa og fra den jødiske bagetradition. Den fyldes normalt med chokolade eller kanelsukker, men i anledningen af julen (hvor et jødisk brød - indrømmet - måske ikke er det mest oplagte, men så må det være et hannukkah-brød i stedet?) har jeg tilføjet lidt marcipan, bare fordi marcipan for mig er lig med jul og i øvrigt sjældent gør bagværk dårligere. Et dejligt brød til et jule-arrangement med en kraftig gløgg eller en kop kaffe til. 

Advarsel: Et stykke er aldrig nok!

Jule-babka (2 brød)
Dej:
25 g gær
50 dl sukker
1½ dl vand
175 g smør
1½ dl mælk
2 små æg eller 1 stort
1 tsk vanillesukker
½ tsk kardemomme
Ca. 450 g mel + ekstra til udrulning

Sirup:
1 dl vand
1 dl sukker

Fyld:
100 g marcipan
100 g sukker
100 g. smør
100 g. grofthakket chokolade
1 håndfuld hasselnødde-flager

Dej:
Opløs gæren i mælken i en røreskål. Kom et nip sukker i og lad stå i fem minutter. Smelt imens smørret i en kasserolle. Når det er helt smeltet, tages det af varmen og mælken kommes i. Lad stå lidt, hvis det er meget varmt - det skal kun være lunkent, så gæren har en chance for at overleve. Hæld herefter smør-mælken i gær-vandet og tilsæt resten af sukkeret og rør godt. Kom også ægget i og rør til det er helt blandet i.

Bland mel, kardemomme og vanille og kom det meste af melet i. Dejen skal være ret blød og ikke for fast - derfor er den nemmere at køre på røremaskine end at ælt. Men ælt eller rør i 10 minutter. 

Læg herefter et rent klæde over skålen og lad dejen hæve 1 time et lunt sted.

Imens den hæver blandes i en ny skål marcipan, smør og sukker - det er nemmest hvis marcipanen rives og smørret har rumtemperatur og skæres i mindre stykker. Det hele skal nå at blive ret blødt, så det kan smørres på dejen, så lad blandingen stå på køkkenbordet, til den skal bruges. Brug en god og stor kniv til at hakke chokoladen groft, så der både er helt små og lidt større stykker.

Lav også siruppen: I en lille kasserolle koges vandet op med sukkeret til sukkeret er helt smeltet. Herefter tages kasserollen af varmen og siruppen afkøles til rum-temperatur.

Nu er dejen forhåbentlig hævet godt op. Slå den ned og hæld den ud på en meldækket flade. Del dejen i to og rul hver del ud til et rektangel på 30x40 cm (evt en ad gangen, hvis dit køkkenbord ikke er stort nok til at huse begge på én gang). Del med retfærdig hånd også marcipanblandingen og chokoladen i to. Smør først forsigtigt marcipanblandingen ud på dejen uden at den går i stykker - og drys herefter med revet chokolade.

Rul herefter dejen sammen omkring fyldet på den lange led (se billede herunder).
Skær herefter med en skarp kniv eller pizzahjul eller lignende rullen over på den lange led, og rul de to dele om hinanden - helst sådan at siden hvor det lækre fyld er synligt vender opad (se billeder herunder).

Kom herefter brødene i to rugbrødsforme beklædt med bagepapir. Lad hæve under et rent klæde i ½ time på et lunt sted.

Varm ovnen op til 175 grader varmluft, og kom brødene i ovnen. Giv dem først 15 minutter. Tag dem herefter ud og pensl dem forsigtigt med lidt af siruppen. Sæt dem ind i ovnen igen i yderligere 15 minutter. Brødene burde nu være færdigbagte eller tæt på, men bank lidt forsigtigt på dem - hvis de lyder hule, er de ved at være der. Hvis de skal bage i længere tid, men er ved at blive mørke, dækkes de med sølvpapir inden de bages færdige.

Tag nu brødene ud af ovnen, og mens de stadig er varme, pensles de hver af tre omgange med siruppen. Til sidst drysses lidt hasselnødde-flager over.

Lad køle af, før du skærer i dem. De er bedst samme dag som de er bagt, men smager dog også helt fint dagen efter, hvis de lige lunes lidt i ovnen.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Lyserøde djævleæg med bacon

Jeg har gennem mit liv set alt for mange amerikanske serier af svingende kvalitet, og derfor er jeg også blevet nysgerrig på alle de sjove former for mad og madtraditioner, de viser eller henviser til i serierne. Jeg kan især huske, at jeg i lang, lang tid havde meget lyst til at smage eggnog - og endte med at lave det selv (lige her :  https://alverdensmad1.blogspot.com/2016/12/eggnog.html ) og cobb salad, som jeg også endte med at lave en variation af selv (lige her:  https://alverdensmad1.blogspot.com/2018/05/cobb-salad-med-jordbr-og-blue-cheese.html ). Jeg kunne også godt tænke mig at lave (og smage!) en rigtig thanksgiving middag, men det må vente, til det bliver vinter igen om lang, lang tid. Men devilled eggs er endnu en ret i den lange række af amerikanske retter, jeg har haft lyst til at prøve. Da jeg så forleden så et billede af en variant, der var lyserød i kanterne, blev jeg bare nødt til at prøve dem.  De smager rigtig dejligt, og man behøver bestemt ikke a