Gå videre til hovedindholdet

Chokolade-cheesecake med karamel og kakao-macarons



Min mand har tre yngre brødre. De tre brødre har alle en dejlig kæreste/kone, der lige nu alle er gravide og skal have et barn til sommer. To af dem venter en pige, og én venter en dreng. 

Vi er nogen, der glæder os rimeligt meget til baby-boomet, så da en af de vordende mødre spurgte, om jeg ville bage en cheesecake (pregnancy-craving?) næste gang vi skulle ses, var mit svar JA! Hvilket er faktisk altid mit svar, når nogen spørger, om jeg vil bage en kage. Efter lidt søgen på nettet og i mine alt for mange kage-bage-bøger, endte jeg med denne choko-cheesecake med macaron-pynt.

Opskriften på selve chokolade-cheesecake'n er en let ændret version af den kage, man finder på den fantastisk smukke og inspirerende kage/bage/mad-blog The food factory (se den originale kage her: http://thefoodfactory.dk/maelkechokoladecheesecake/). Det er en virkelig fantastisk blog med vildt smukke kager og gode beskrivelser af fremgangsmåderne. 

Kagen smager som en cheesecake-udgave af en Daim-bar: Lys chokolade og karamel med en sprød choko-bund = So yummy! Min yngste pige gav mig (eller kagen, eller mig og kagen) dette fine kompliment: "Jeg er glad for, at du er min mor, for så kan du lave den her kage igen en anden gang".

Macarons er lidt tricky at lave, og jeg mestrer det ikke til perfektion endnu, men jeg giver dog i opskriften her mine bedste tips til, hvordan de kan lykkes. De er bestemt ikke nødvendige for, at kagen smager godt, men jeg synes, de er så fine og en dejlig bage-udfordring, så de kom med som pynt her.

Chokolade-cheesecake med karamel og kakao-macarons (8-10 pers)

Kakao-macarons med karamel (ca. 20 færdige macarons)
Macaron-kager
170 g flormelis
90 g mandelmel
2 spsk kakao
90 g æggehvide
2 spsk sukker

Karamel
1 ds kondenseret mælk
1 nip fint salt

Macaron-kager
Vej alle ingredienserne meget nøjagtigt af - gerne på en digital vægt. Bland mandelmel, kakao og flormelis og sigt det gennem en sinmasket sigte ned i en skål. Sigt den gerne to gange - det er vigtigt der ikke er klumper eller for store stykker mandelmel i. 

Pisk æggehviderne luftige i en ren og tør skål. Tilsæt sukkeret og pisk til du har en fast og blank skum (lidt a la den guf man får på is). 

Hæld mandelmel-blandingen i æggehviderne og vend forsigtigt rundt til de to dele er helt blandet - de skal være helt blandede, men man skal heller ikke blive ved at blande for længe, for så bliver dejen for blød.

Kom dejen i en sprøjtepose med et hul på knap 1 cm, og sprøjt kager ud på to bageplader dækket med bagepapir. Jeg sprøjtede to str kager: nogle på størrelse med en 5-krone og nogle på størrelse med en 1-krone. Når al dejen er sprøjtet ud, banker du lige bagepladerne ned i køkkenbordet et par gange, så eventuelle lufthuller i kagerne kommer op til overfladen. Prik lufthullerne væk med en nål eller lign.

Lad nu kagerne stå i mindst 45 min, så overfladen tørrer (og ikke sprækker under bagningen).

Sæt ovnen på 125 grader varmluft. Bag kagerne en plade ad gangen nedest i ovnen i ca. 20 min. Når de slipper bagepapiret, når man prøver at løfte dem, er de færdige. Lad dem køle helt af, inden fyldet kommes i.

Karamel
Læg dåsen med kondenseret mælk i en gryde og dæk dåsen helt med vand. Bring vandet i kog og lad det småkoge/simre under låg i ca. 3 timer. Sørg for at dåsen hele tiden er helt dækket af vand. Tilføj mere vand, hvis den ikke er. Efter 3 timer tages dåsen op af vandet og køler af ved stuetemperatur i mindst 1 time inden den åbnes. Vend evt. et lille nip fint salt i for en god saltkaramel-smag.

Kom karamel på halvdelen af macaron-kagerne, og læg dem sammen. De kan sagtens lægges sammen et par dage, før de skal spises. Opbevar på køl i op til 1 uge.

Chokolade-cheesecake med karamel
Kakaokiksebund
200 gram digistivekiks
3 tsk kakao
1 spsk sukker
75 gram smør

Karamel
1 ds kondenseret mælk
1  nip fint salt

Mælkechokoladecheesecake
3 blade husblas
150 gram neutral flødeost
100 gram sukker
1 + 1,5 dl piskefløde 
150 gram mælkechokolade

Pynt
25 g mørk chokolade
Små chokoladeperler (her Valrhona crunchy dulcey pearls)
Lidt spiseligt guldstøv (kan købes i større dagligvarebutikker)
Skovsyre

Kakaokiksebund
Knus kiksene til krummer i en foodprocesser eller ved at komme dem i en pose og knuse dem med en kagerulle. Tilsæt kakao og sukker og bland godt.

Smelt smørret og hæld herefter i kikseblandingen og rør rundt igen.

For en springform (18 cm) og kom kiksemassen heri. Sørg for at kiksemassen er nogenlunde ligeligt fordelt over det hele og pres den godt ned. Sæt den køl, imens du laver fyldet.

Karamel
Læg dåsen med kondenseret mælk i en gryde og dæk dåsen helt med vand. Bring vandet i kog og lad det småkoge/simre under låg i ca. 3 timer. Sørg for at dåsen hele tiden er helt dækket af vand. Tilføj mere vand, hvis den ikke er. Efter 3 timer tages dåsen op af vandet og køler af ved stuetemperatur i mindst 1 time inden den åbnes. Vend evt. et lille nip fint salt i, for en god saltkaramel-smag.

Mælkechokoladecheesecake
Udblød husblassen i koldt vand i 10 minutter. 

Varm 1 dl fløde op i en lille gryde. Når den er lige under kogepunktet tages gryden af varmen, husblassen vrides fri for vand og røres ud i den varme fløde. Lad den køle af til håndvarm.

Flødeost og sukker piskes sammen. Stil til side.

Pisk 1,5 dl af fløden til let flødeskum. Stil til side.

Varm den sidste 1 dl fløde op til lige under kogepunktet tages gryden af varmen Vrid husblassen vrides fri for vand og rør den ud i den varme fløde, ét blad af gangen. Lad den køle af til håndvarm (men hold øje med at den ikke begynder at stivne for meget. Gør den det skal du skynde dig at blande den i ostemassen, før den sætter sig helt).

Smelt mælkechokoladen i en skål over vandbad, og bland den forsigtigt i flødeoste-massen. 

Rør den nu håndvarme fløde med opløst husblas i ostefyldet til massen er ensartet og glat.

Vend til sidst flødeskummet i ostemassen og rør igen til den er ensartet og glat.

Fordel fyldet oven på bund og karamel, og sæt kagen i køleskabet i mindst 3 timer  og gerne natten over.

Når kagen har sat sig, kan den forsigtigt tages ud af kageringen og pyntes med macarons, spiseligt guldpulver, smeltet mørk chokolade, chokoladeperler og skovsyre.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Okonomiyaki / Japanske pandekager med spidskål og gulerødder

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal skrive her på bloggen for tiden. Her på vores lille stikvej, hvorfra min verden går, er der solskin, der er stille - når der ikke lige er børn, der leger i haverne - og på trods af nattefrosten er der forårsblomster, der titter frem rundt omkring. Det står i fuldstændig og virkelig mærkelig kontrast til den krise, der foregår lige nu rundt omkring i hele verden. Og de dramaer på liv og død, som må være endnu mere aktuelle end normalt på alverdens sygehuse. Også Skejby Sygehus, der ligger bare et par kilometer fra, hvor vi bor, og som jeg kan kigge over på på min daglige gåtur.  Så hvad gør man?? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg bliver hjemme og holder afstand og vasker mine hænder og og prøver at holde humøret oppe og venter og håber og tror på det bedste. Og fodrer min familie, for hvad kan man ellers gøre? Dagens opskrift er på okonomiyaki (åh, det er et dejligt ord at sige), der er en form for japanske madpandekager, som i al si

Broccoli-salat med peanuts og tranebær - og en boganbefaling

Broccolisalat er måske ikke specielt julet, men det er ikke desto mindre en helt fantastisk salat, der passer rigtig fint til mange forskellige jule-retter. Faktisk synes jeg, det er så god en salat, at den kan udgøre et helt måltid i sig selv. Normalt laves den med solsikkekerner og rosiner, hvilket smager rigtig godt, men jeg synes, salaten bliver endnu bedre - og måske også lidt mere julet - med peanuts og tranebær. Og så har jeg læst en bog igen! Oh yes. Denne gang er det bogen "Euphoria" af Lily King. Historien foregår hovedsageligt i 1933, hvor man følger de tre antropologer Nell, Bankson og Fen (figurer der er løseligt baseret på real- life antropologerne Margaret Mead, Gregory Bateson og Reo Fortune) på deres årelange feltarbejde blandt forskellige stammer i Ny Guinea. Nell er en kontroversiel og berømt amerikansk antropolog, og Fen hendes opfarende ægtemand, som misunder hende hendes store succes. De to får selskab af englænderen Bankson, der hurtigt b

Forårstærte med asparges, små kartofler og brie

Dette er officielt min nye yndlings forårstærte! Den er fuld af gode sager som asparges, små kartofler og pinjekerner og har en dejlig grov og sprød fuldkornsbund, men det er ikke (kun) det, der gør den så vidunderlig. Hemmeligheden er brie! Skøn, fed, smagfuld brie, der gemmer sig nede i tærten og bare får det hele til at gå op i en højere enhed. Man kommer tit alle mulige andre former for oste i eller ovenpå en tærte - hytteost, revet ost eller feta for eksempel - men  brie, som jeg ellers elsker, har jeg ikke prøvet i en tærte før. Efter at have prøvet det, kan jeg kun give det min allervarmeste anbefaling. It really ties the pie together, som de ville have sagt i The Big Lebowski. Tærten passer desuden bare så fint på påskefrokost-buffet-bordet. Den smager godt både nybagt (selvfølgelig), men også kold eller gen-opvarmet dagen derpå, så der er ingen madspild her. It's all good:-) Forårstærte med asparges, små kartofler og brie (6 pers)